2008. február 24., vasárnap

Mivel helyettesíthetők a wines alkalmazások?

Már régóta szeretném összegyújteni azokat az alkalmazásokat, amikkel pótolni lehet a windows alatt megszokott programokat. Ez főleg azoknak segítség, akik nemrégiben váltottak át linuxra. Talán ők még nem tudják, hogy mennyi mindennek van megfelelője a linux alatt.
Íme néhány:

  • Talán kezdjük a szövegszerkesztővel. Az Office X verziója elég jól helyettesíthető az Open Office-al, vagy a Koffice-al. Az OO tudja a közvetlen PDF-be való konvertálást, bár ha jól olvastam akkor a 2007-es Office is. Az OO-ban minden megtalálható ami szükséges a szövegszerkesztőtől kezdve a táblázatkezelőig.
  • A következő kedvenc a zene és videólejátszás. Az új Win Player 11 nagyon szép,de szerintem túl sok memóriát zabál, és emellett nem is játszik le minden formátumot. Linux alatt erre is van megoldás: XMMS,Mplayer,VLC. Nekem talán a VLC a legkedvesebb.Nem eszik sokat, és nem kellenek kodekek a filmek lejátszásához. Ezen kívül kicsiny hazánk ékes nyelvén is megszólal.
  • A scannerhez is találunk programot, amit Kooka-nak hívnak. Már próbáltam, és teljesen jól teszi a dolgát.
  • Megemlítem a víruskeresőket is, bár itt rögtön felhördülnek a régi linuxosok hogy minek az.Igazuk van.Gyakorlatilag annyira kevés a linux alá írt vírus és egyéb kártevő, hogy nem kell velük foglalkozni. Aki mégis védeni akarja a gépét, annak készített az AVG,Avast,Nod32 is keresőt. Többnyire nincs grafikus felületük.
  • A tűzfallal foglalkoztam egy korábbi bejegyzésemben, itt csak megemlítem a két leggyakoribbat:Firestarter,Guarddog.
  • Böngészők hada vár minket, ugyanis rögtön van háromféle: Opera,Firefox,Konqueror. Mindegyik könnyen telepíthető, ebből talán kettő megtalálható alapból is. A Konquerorhoz persze kell a KDE-t telepíteni.
  • Archiválás, tömörítés. Mi sem egyszerűbb ha használjuk a 7Zip nevű alkalmazást, vagy éppen az Unrar-t.
  • Filekezelés. Megoldható a Konquerorral vagy a Midnight Commanderrel is. Az utóbbi eléggé hajaz a Total Commanderre.
  • Ha nagyon szükséges, akkor futtathatók windowsos alkalmazások is a Wine segítségével.
  • Filecsélők. Sokak kedvence az Azureus, ami minden platformon működik. Ezen kívül megemlíteném a Ktorrentet is, ami kevesebbel is beéri, de nem lehet annyira testreszabni mint az Azureust.
  • Nagyon sokan használunk különféle csevegőprogramokat, ezek közül is a legelterjedtebb a Windows Live Messenger. Lehet rajta videotelefonálni is, és elég tetszetős külsővel rendelkezik. Én jobb szeretem a Pidgint, hiszen többfajta platformon is fut, ezen kívül több csevegőprogramot képes helyettesíteni.
  • Aki szereti digitális képeit szerkesztgetni, annak nagy segítségére lesz a GIMP nevű program. Teljesen ingyenes, és szinte mindet tud mint a nagyok. Persze szokni kell a felületét egy kicsit.
  • A ma nagyon divatos widgetekre is van megoldás, melyet Gdesklets-nek vagy Superkarambának hívnak. Egy kis Eyecandy nem árt.
Egyelőre ennyi, de majd bővítem a listát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése