2010. január 1., péntek

Kahel OS

A Kahel OS-ről tömören annyit lehet tudni, hogy Arch alapú, így ez is a rolling release kiadású disztribúciók családjába tartozik. Míg a "testvér" kiadás (Chakra project) KDE alapú, ebben az alapértelmezett asztali környezet a GNOME. Elérhető 32 bites verzióban, a 64 bites kiadás folyamatban van. Személy szerint még nem próbáltam, de érdekelt hogy mit ír róla más. Így megnéztem a distrowatch leírásait és választottam egyet. Ez Raiden leírása volt.

" A tesztelt verzió a 2009 augusztusi kiadás volt. Meglepétést okozott az hogy a Kahel a felhasználóbarát GNOME desktopot használja. Lássuk a telepítés folyamatát.

GRUB betöltődése

GRUB betöltése után egy szöveges környezet fogad minket. Lefuttatva a telepítés parancsot, már az Arch-hoz hasonló környezet fogad minket. Minek egy hasonló telepítő mint amit az Archban is megtalálhatunk? Később rájöttem hogy egy kicsit egyszerűsítették az installálás folyamatát. Nem kellett módosítani a GRUB menüt és az rc.conf-ot.

A cikk és az egyszerűség miatt választottam az automatikus telepítés előkészítést. A másik ok az lehetett, hogy így nem kellett kiválasztani a rendszer számára szükséges csomagokat. Legalább egy kicsit egyszerűsíti az egész folyamatot. A csomagok alapból települtek.

Telepítés után be kellett állítani a rendszert. De nem mindent. A legtöbb beállítás automatikusan megtörtént. Csak meg kellett adni a kiszolgálnevet, elkészíteni egy felhasználói fiókot és megadni a root jelszót.

Következett a GRUB telepítése. (LILO és GRUB2 elérhetők a tárolókból)

A rendszerbetöltő után még szükséges lehet egy kis konfigurálás nano vagy vi segítségével. Szerkesztés után kiadtam a reboot parancsot.

Újraindítás után betöltődött az asztal. Az xorg is tökéletesen működött.

GDM bejelentkező képernyő.

Bejelentkezés után szembetaláltam magam a szép sárga témával. A hálózat működött köszönhetően az automatikus hálózati beállításoknak. Ha szereted a GNOME-ot, akkor szeretni fogod a Kahel OS-t is. Mivel Kahel egy rolling kiadású disztribúció, így búcsút inthetsz a nagy kiadásoknak.

Alapértelmezett csomagkezelő a pacman, ezen kívül használható még package kit mint grafikus csomagtelepítő alkalmazás. Nekem jobban tetszik Shaman mint csomagkezelő. Lehetőség szerint ne engedélyezd a testing tárolót, mert egy nagy üres képernyő lesz a vége. Ha úgy érzed nincs elég csomag az alap tárolókban, akkor engedélyezheted az AUR tárolót is. Ez egyfajta közösségi tároló.

Néhány Arch felhasználó megkérdezi, hogy minek van szükség még egy hasonló disztribúcióra mikor az Archban pont az a jó hogy mindent teljesen magának állíthat be az ember. Nos, a Kahel OS-t azoknak találták aki szeretnék használni az Arch nyújtotta előnyöket.

Tetszik a sárga téma és plusz pont jár azért mert rolling kiadás és nagyon jó online közösség áll mögötte. Összegezve a Kahel egy nagyszerű disztribúció azoknak akik egy gyors és flexibilis kiadást keresnek. "

Forrás: http://www.raiden.net/articles/review_kahel_os/1/

Kahel honlapja: http://www.kahelos.org/

1 megjegyzés:

  1. Megelőztél! :) Ez lett volna a következő áldozat. Én a "custom" install-t választottam, mivel szerettem volna megőrizni a windows partíciómat, de nem volt valami kezes: telepítés közben kifagyott az egész a grub telepítésnél. Nem tudom miért. Automata telepítésnél törli az egész merevlemezt és a grubnak külön /boot partíciót akar, viszont "custom"-ba ezt nem ajánlja fel, csak felsorolja a meglévő partíciókat, aztán frozen. Ha valaki tudja a megoldást, szívesen venném, ha beavatna.

    VálaszTörlés