2010. február 12., péntek

Scientific linux

Nem olyan régen találkoztam ezzel a disztribúcióval a Distrowatch oldalán. Ha jobban megnézzük akkor a nem hivatalos ranglistán nem éppen előkelő helyet foglal el. Valószínűleg sokan nem ismerik, nem a megszokott ubuntu/fedora/opensuse környékén tanyázik a listában. Tettem egy rövid kitérőt és feltelepítettem hogy lássam miről is van szó. Előtte azonban ejtenék néhány szót a disztribúcióról.
Teljes mértékben Red Hat kompatibilis mint a CentOS, azonban annál azért jobban el van látva az átlag felhasználónak szükséges dolgokkal. Mire gondolok? Alapból van benne java, mp3 támogatás, megy a flash video is és még lehetne sorolni. Talán nem hagynám ki a wifi támogatást sem. Telepíthető GNOME, KDE és IceWM ablakkezelőkkel. A nyelvi támogatással sincs gond, megtalálható benne a magyar is. Tökéletes honosítással. Támogatja a 64 bites rendszereket is, tehát akinek van erre igénye használhatja. Annyit még érdemes tudni róla hogy alapból laboroknak és kutatóintézeteknek készült, tehát innen is ered a nagyfokú stabilitás.

A telepítéshez le kellett töltenem a kb. 4GB nagyságú ISO-t és kiírni lemezre. Nincs Live mód, rögtön a telepítőben találja magát az ember. Aki telepített Fedorát annak minden bizonnyal ismerős lesz az Anaconda telepítő ami végigkísér az egész folyamaton. Szerencsére minden magyarul van ha ezt beállítod és rendkívül egyszerű az egész. Gyakorlatilag a Fedorával megegyező a telepítés mikéntje. Annyi pici különbség van csak hogy itt már az installáció elején beállíthatod a tűzfalat és a SELinux-ot. Én kikapcsoltam. A partícionálási résznél kezdők választhatják a teljes lemez felhasználását így sokat elrontani nem lehet.
Az egész telepítési folyamat nem tart tovább 20 percnél. Érdekes volt számomra, hogy amíg az Anaconda dolgozik addig különböző képek villannak fel. Háttérképeknek is mondhatnám ezeket. Ilyennel máshol nem találkoztam.

Újraindítás után még létre kell hozni a szokásos felhasználói fiókot de aztán már birtokba vehetjük a rendszert. Login után a szokásos puritán kép fogad bennünket, főleg ha GNOME felületet használsz. Az ikonok nem éppen a legszebbek, tipikus Red Hat feeling. De ha belegondolok szinte az is. A menük könnyen és gyorsan áttekinthetők és meglehetősen sok előretelepített program vár minket. Mindet végig sem néztem...
Elindítottam egy frissítést amit a yum hiba nélkül végrehajtott. Aztán elindítottam az Openoffice-t ami itt még a régi 2.3-as verzió nem a mostani 3.X-es. Itt sem volt gond a nyelvvel. Ezután jött a böngésző ami még a 3.0.6-os verziónál tartott. Arra számítottam legalább ez frissebb. Nem volt.

Ahogyan a cikk elején említettem, tökéletesen ment a flash amit egy You Tube videón le is teszteltem. Hiba nélkül ment. Elindítottam egy video fájlt amit a Totem szintén jól lejátszott. Ha jól emlékszem akkor ment a netes rádió is. Wifit nem volt alkalmam használni mert az nincs a lakásban és a gépemen sem. A vezetékes internet beállítása egyszerű és gyors volt, pedig a Digis netemmel több disztribúció alatt szenvedtem hogy legyen kapcsolat.

Összességében véve pozitív tapasztalataim voltak a Scientific-el kapcsolatban. Kijelenthetem hogy atom stabil volt végig, fagyást vagy lassulást nem fedeztem fel. A csomagok frissítése vagy telepítése is gyorsan lezajlott. Az alap tárolókban elég sok dolog elérhető, de ha neked ez nem lenne elég akkor bővítheted a listát továbbiakkal.



Compiz van benne, bár én nem nagyon használok ilyet csak ha valaki előtt villogni kell.

Mégis kinek jó ez a disztribúció? Szerintem azoknak akik nem vágynak feltétlenül egy csili-vili asztalra és nem akarják rögtön a legújabb verziójú programokat használni. Azoknak is akiknak fontos a stabilitás és a hosszú támogatás. Mivel Red Hat alapú így annak kell lennie. Kisebb cégeknek is ideális lehet akik nem akarnak Microsoft licencekre költeni és semmilyen Windows specifikus programot nem futtatnak. Bár Wine alatt elméletileg elég sok minden működik. Érdemes tenni egy próbát vele.


A You Tube videó magáért beszél:
http://www.youtube.com/watch?v=xvXPi9bs8m8
http://www.youtube.com/watch?v=7auYR5-xj-Y

Scientific honlapja: http://www.scientificlinux.org/

3 megjegyzés:

  1. Érdemes megemlíteni, hogy eredetileg kutatóintézetek, laboratóriumok számára tervezték.

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Ígéretesnek tűnik, ha lejön az .iso, meglátjuk, mi lesz belőle...

    VálaszTörlés