2010. március 17., szerda

Pardus 2009.1 telepítése KDE ablakkezelővel

A Linux Hogyanok Blog korábban már foglalkozott a Pardus bemutatásával, igaz csak nagyon rövid összefoglaló erejéig. http://linuxhogyanok.blogspot.com/2009/09/pardus.html

Most azonban szeretném képernyőképekkel is megmutatni a telepítés lépéseit és nagyon röviden néhány jellemzőjét. A Pardus elérhető live cd-ként is ha telepítés előtt azért szeretnéd kipróbálni. Ez letölthető innen: http://www.pardus.org.tr/eng/download/


Pardus 2009.1 telepítése

A telepítés megkezdése előtt töltsd le a cd képfájlt innen: http://www.pardus.org.tr/eng/download/
Írd ki lemezre és bootolj be róla. A menüből válaszd ki az elsőt. Fogadd el a licenc szerződést, majd tovább gomb.



Hasznos dolog, hogy felajánlja a lemez ellenőrzést telepítés előtt. Érdemes végigvizsgáltatni, mert sok bosszúságtól óvod meg magad.



Válaszd ki a billentyűzet kiosztását.



Idő, és időzóna beállítása.



Adj meg egy nevet, teljes nevet és a jelszavakat. Itt lényeges, hogy nyisd le az advanced fület, és add hozzá a felhasználót, vagyis kattints a hozzáad gombra. Én ezt elfelejtettem az elején...



Add meg a root jelszót.



Particionálási rész. Szerencsére nem bonyolult a dolog, választhatod a teljes lemez felhasználást vagy kézzel is megadhatod a partíciókat.



Rendszerbetöltő telepítése. Általában az alapbeállítás tökéletesen megfelel.



Még telepítés előtt láthatsz egy összefoglalást. Ha valami nem jó, akkor itt még visszafordulhatsz. Kattints a begin install gombra a folyamat megkezdéséhez.



Telepítés folyamatban van. Nekem kellett vagy 20 perc mire minden felkerült a merevlemezre



Telepítés befejeződött, most már újraindíthatod a gépet.



Újraindítás után lépj be a felhasználóneveddel és a jelszóval.



Frissen telepített rendszer. Ha így nem tetszik a tálca, akkor természetesen átvariálhatod máshová is.



Pardus használat közben

Alapból angol nyelvű a rendszer, de a magyar nyelvi csomagot letöltve már jobb az összkép. Azt tapasztaltam, hogy a magyar csomag ellenére több helyen is angol maradt az adott program megnyitás után. A kde menü a szokásos 4.X-nek megfelelő. Alapértelmezettként sok program található, de továbbiakat is telepíthetsz a saját csomagkezelőjével.

Azzal kezdtem, hogy lefrissítettem a rendszert. Volt vagy 140 csomag amit frissíteni kellett.



Szokásomhoz híven leteszteltem a youtube videó lejátszást és a webes rádiót. Mindkettő ment gond nélkül. Ez annyiból jó, hogy nem kell még külön csomagokra vadászni ha pl. meg akarunk nézni egy filmet.




A pardus egy független disztribúció, saját csomagokkal és csomagkezelővel. A csomagkezelője jól áttekinthető, és külön témakörök szerint vannak csoportosítva a programok. Az alap tároló mellett aktiválható a contrib tároló is, ami a közösségi csomagokat. Érdemes aktiválni.


További tárolók hozzáadása a beállítások menüből indítható.


Kipróbáltam hogy telepítek egy csomagot. A letöltés és a telepítés elég gyorsan lezajlott.



Mivel a legtöbb csomag/program megegyezik, így mindent nem néztem végig. Csak arra fókuszáltam ami eltérő lehet. Valószínűleg a Pardus fejlesztői is arra próbáltak törekedni, hogy minél egyszerűbb legyen a telepítés és a kezelés. Ez meglátszik a tűzfalon is, ami egyszerű és könnyen áttekinthető.


Könnyedén hozzáadhatsz kivételeket a tűzfalhoz.



Alapból van Openoffice, azonban nincs benne magyar nyelv és a tárolókból sem telepíthető. Gondolom ezen lehet segíteni nyelvi pluginnal.



Összegzés

A Pardus sem volt túl sokáig fent a gépen, csak amíg telepítettem és átfutottam a menükön. Be kell valljam pozitívan csalódtam ebben a disztribúcióban. Ahhoz képet hogy a nulláról indultak elég jó irányban haladnak. Tetszik hogy nem bonyolult a telepítése és a kezelése. Ha valaki még soha nem látott linuxot, az is el tud boldogulni vele. Nincs probléma a multimédiás alkalmazások lejátszásával vagy megjelenítésével. A csomagkezelése elég jól eltalált és gyorsnak is mondható. Talán nincs annyi csomag mint debian alá, de ami van az elegendő.
Pardusnak több országban is van honlapja (Hollandia, Németország, Lengyelország, Svédország, Franciaország, Törökország). Gondolom elegendő számú felhasználó esetén itthon is lehetne vele foglalkozni és weboldalt létrehozni. Addig is azonban nézelődhetünk a többi oldalon.

4 megjegyzés:

  1. "Gondolom elegendő számú felhasználó esetén itthon is lehetne vele foglalkozni és weboldalt létrehozni."- :)

    Talán, de erre kicsi az esély, ugyanis:

    1 magyar= letargia
    2 magyar= mozgalom
    3 magyar = széthúzás

    VálaszTörlés
  2. na most én vagyok úgy, mint te a bsd alatt, hogy nem megy a net,

    az ifup parancs ismeretlen :/

    valami ötlet

    virtualbox

    VálaszTörlés
  3. Ezt a disztrót nézegettem a napokban, nem volt időm nagyon barátkozni vele, mert az nvidia-s meghajtó nem nagyon akarta az igazságot :(

    A párducosba nem volt 'nvidia-xconfig' parancs (he?) és nem komázta a bejáratott xorg.conf fájlomat sem :((( A 'gyári' meghajtót telepíteni sem tudtam, mivel miután kielégítettem a leforgatáshoz szükséges programigényét (gcc, make, binutils, kernel-source), utána nemes egyszerűséggel a kernel modul forgatásánál 'fail' oszt ennyi... :(((

    Ami tetszett: a 'pisi' gyors és a parancssorba is könnyen bele lehet tanulni, a kiterjesztések magától érthetődőek (install, remove, search stb.). A témái szépek, a Kapitány beállításvarázslója nagyon odab*sz (sokan sírtak a net miatt fórumokon, pedig azon már az elején be lehet állítani, mondjuk nekem jó a dhcp, nem tudom a mással van-e probléma). Mondjuk itt is megy a 'sudo', de ez legyen a legtöbb 'ubuntuság'. Mivel független disztró, az egésznek egyedi hangulata van és megjelenésében is konzisztens a rendszer. Az, hogy angol, nem zavart, mivel a KDE4 sincs még teljesen honosítva.

    Ha ment volna az nvidia-konfig, akkor maradt volna... :S Ha valakinek van ötlete, szóljon!

    VálaszTörlés
  4. Nekem virtuális gép alatt tökéletesen ment. Az igaz hogy az eye candyt nem próbáltam ki.

    VálaszTörlés