2010. július 18., vasárnap

Kongoni-Linux Afrikából sok szeretettel

Afrika is egyre inkább felfedezi magának a linux adta lehetőségeket és jön ki újabb verziókkal. Persze a mindenkori "bajnokot" elég nehéz felülmúlni de nem is ez a cél. Bajnok az Ubuntu és verziói lennének. Azonban ebben a bejegyzésben egy másik földiről lesz szó a Kongoniról. Annyit lehet tudni hogy szintén Dél Afrikai disztribúció, azonban az Ubuntuval ellentétben nem Debian alapra épül. A lelkét a stabil Slackware adja. Elérhető 32 és 64 bites gépekre is, alapértelmezett ablakkezelője a KDE. Csomagkezelése hasonló a bsd-k és a gentoo port fájához, azonban itt grafikusan elég jól támogatott.

Virtuális gép alatt telepítettem és átnéztem a főbb menüpontokat.

Ha szeretnéd letölteni és kipróbálni a disztribúciót, akkor innen http://www.kongoni.co.za/index.php/download/ tudod letölteni. Mivel alapból Live módban indul, így telepítés nélkül is kipróbálható. Belevágtam én is.

Kongoni telepítése

A lemez betöltésekor ez a képernyő fogad. Természetesen kipróbáltam a live módot.



Indul a rendszer betöltése.



Szükséges a X kiszolgáló beállítása is. Szerencsére ezzel nem sok dolgom volt.



Így néz ki az asztal live módban. Nem vártam túl sokat, rákattintottam a telepítés gombra.



Üdvözül a telepítő varázsló. Természetesen ahogyan megszoktuk a Slacki telepítése közben itt sem lesz színes szagos 6 kattintásos grafikus varázsló. Nem teljesen fapados de mégis szöveges varázslóban lesz részünk.



Mindennek az alapja a particionálás. Nekem már volt egy előre beállított lemez kiosztásom, így nem nagyon nyúltam ehhez hozzá. Neked valószínűleg futtatni kell a cfdisket.



Végig kérdezi a különböző partíciókat hogy formázza-e. Szükség esetén formázhatod.


Ha már túlvagy ezeken a lépéseken akkor megkérdezi hogy felmásolhatja-e a lemezképet a gépedre. Természetesen.



Szintén fontos rész a rendszeróra beállítása. Tégy belátásod szerint hogy milyen módon állítod be.



Könyvtárak létrehozása és másolása folyamatban.



Add meg a kiszolgálónevet.



Itt is kiemelten figyelj oda, hogy hová kerüljön a rendszerbetöltő amit itt a Lilo.



Root fiók létrehozása. Add meg a root jelszót.



Gépnév megadása.



Jelszó kell a felhasználónak is.



Add meg a teljes neved.



Mivel végeztünk, így újraindíthatod a gépet. Persze ne felejtsd el kivenni a lemezt.



Újraindítás után ha mindent jól csináltál akkor már ez a képernyő fogad.



Jelentkezz be a felhasználóneveddel és a jelszóval.


Íme itt az asztal háttérkép csere után



Végigmentem a menükön és a szokásos KDE 4-nek megfelelő programok és felépítés található benne.



Érdekesség hogy nem Firefox az alapértelmezett böngésző hanem a jeges macska alias Ice Cat.



A cikk elején említettem hogy van grafikus csomagkezelője amit itt pignek azaz malacnak neveztek el. Persze a pig rövidítés. A használata egyszerű. Létrehozhatsz vele portot, lehet frissíteni a rendszert és persze keresni és csomagot telepíteni. Szerettem volna egy openoffice-t felrakni azonban nem találtam sehol ilyen csomagot.


Csomagtelepítés folyamatban.






Összegzés

Azt gondolom aki szereti a Slackware-t és annak folizófiáját, akkor ezt is szeretni fogja. Valószínűleg stabilnak mondható, bár nekem a rövid használat alatt nem volt vele gondom. A jövőben várhatóan egyre több disztribúció szárnyat bont a fekete kontinensről és ez így van rendjén. Nem hiszem hogy a Kongoni bekerül a top 10-es listába de valószínűleg nem is ez a céljuk a fejlesztőknek. Ha szereted a válzozatosságot és kipróbálni új disztribúciókat, akkor ezt se hagyd ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése