2011. július 3., vasárnap

PCLinuxOS - Nagyon kezdőknek

Hosszú szünet után ismét írással jelentekezem. Sajnos rá kellett jönnöm, hogy a vizsgaidőszak és a mostani munkahelyi leterheltség mellett már nem tudok időt szakítani a blogírásra. Szerencsére ez csak átmeneti állapot volt, most újra itt vagyok. :-)

A pclinux-tról már írtam többször is, de ez a disztribúció is a kedvenceim közé tartozik emiatt újra elővettem.
Ha valaki még csak most ismerkedik a linuxszal és nézegeti a különböző disztribúciókat, akkor biztosan ismerősből vagy a keresőből indul ki. A leggyakrabban kezdőknek ajánlott disztribúciók rangsorát egyértelműen az ubuntu vezeti. Hogy miért? Rengeteg csomag van hozzá és elég könnyű kezelni is. Eleinte én is ezt használtam, de az utóbbi időben egyre bugosabb és lassabb lett. Nem tudom mi az oka, mindenestre nem tesz jó a renoméjának.
Aki power user, az egyértelműen a gentoo vagy az arch felé indul el. Természetesen kezdőknek van még alternatíva, hiszen ott a Fedora és az Opensuse is. Én most mégis erről a kezdőknek való rolling release disztribúcióról szeretnék írni. Csak miattuk írom le, hogy a rolling release lényege az, hogy nincsenek igazi kiadások. A disztribúció folyamatosan frissül és mindig a legújabb csomagok érhetők el. Így kisebb a veszélye annak, hogy újabb kiadásra frissítéskor valami balul sül el.

Aki szeretné kipróbálni, annak először le kell töltenie a megfelelő verziót. Elérhető KDE, GNOME, LXDE, XFCE felülettel is.
A KDE letölthető innen: http://na.mirror.garr.it/mirrors/pclinuxos/live-cd/pclinuxos-kde-2011.6.iso
Ha kiírtad a képfájlt, akkor tedd be a gépbe és bootolj be róla.
Alapból Live módban indul, tehát van lehetőséged kipróbálni telepítés előtt.
Bootolás folyamatban.



Ki kell választanod a megfelelő billentyűzet kiosztást.



Így néz ki az asztal. Nekem bejött a puritán szürke háttérkép, de telepítés után van lehetőséged ezen változtatni. Próbáljuk ki élesben. Kattints rá az install pclinux gombra. Ekkor elindul a telepítő varázslója.



Az első és egyben legfontosabb rész a partícionálás. Ha semmi nincs a merevlemezen, akkor nyugodtan feláldozhatod az egész winchestert.



Szükség esetén kézzel is elvégezheted a partícionálást. Kapni fogsz egy figyelmeztetést, hogy minden adatod el fog veszni. Nyugodtan nyomj továbbot.



Megindul a telepítés. Nem tart sokáig, mindössze néhány percet vesz igénybe.



Most jön a GRUB installálása. Általában megfelelőek az alapbeállítások. Ha van a gépen Windows is, akkor add hozzá a menühöz, ellenkező esetben a GRUB nem fogja felajánlani.



Végeztünk, újra kell indítani a gépet és kivenni s lemezt.



Újraindítás után már a friss új rendszer fogad majd minket. Előtte persze be kell állítani az időzónát.



Add meg a rendszergazdai jelszót.



Most létre kell hozni egy felhasználói fiókot is.



Íme a bejelentkező ablak.




Bejelentkezés után belenéztem a menübe, nem éppen a most szokásos menüfelépítés és dizájn fogad. Inkább a régi KDE 3.5-re hajaz külsőben. Szofveres választék elég jónak mondható. Alapból minden van amire szükséged lehet. Lemez írtáshoz ott a K3B, videók és zenék lejátszásához pedig a VLC. Mondanom sem kell a flash és mp3 lejátszás alapból működik.
Ami az irodai alkalmazásokat illeti, már a LibreOffice legújabb verziója található meg. Ez nincs telepítve, egy segédprogramot kell hozzá elindítanod.




Mivel alapból nincs magyar nyelv, így még ezt is telepíteni kell. Erre szolgál az Addlocale. Ezzel pillanatok alatt telepítheted a magyar nyelvet. Indítsd el és menj végig a lépéseken.




Van néhány dolog amit nagyon kedvelek a pclinuxban, ezek egyike a csomagkezelője ami teljesen megegyezik a debian-féle synaptic-al. Terminálban is ugyanúgy működik az apt-get update, stb.
12860 csomag van a tárolókban ami több mint elég. Úgy is mondhatom tényleg minden megtalálható itt amire szükséged lehet.



Több tükörszerver is elérhető, ezt a csomagkezelőn belül tudod kiválasztani. Eltérő a sebességük, így érdemes többet is kipróbálnod.



Hasznos még a pclinux beállítóközpont. Itt a lényegesebb konfigurálást el tudod végezni. Ilyet máshol nem nagyon láttam, talán csak a Mandrivában van hasonló.




A tűzfal sem mondható túl bonyolultnak. Könnyedén nyithatók és zárhatók vele a portok. Szükség esetén beállíthatod interaktív tűzfalnak is, de engem zavart a sok felugró ablak.


Összegzés

Ahogyan az elején is írtam, ez a disztribúció elsősorban kezdőnek készült vagy azoknak akik nem akarnak sokat vacakolni a beállításokkal. Ami szerintem fontos lehet még az a stabilitás és a viszonylag kis erőforrásigény. Ha csak a böngésző megy akkor csak 5-10% között vana cpu terhelés. Mindenképpen előny még a nagy csomagválaszték és a könnyű kezelhetőség. Aki Windowsról szeretne váltani annak is egy jó alternatíva lehet.

6 megjegyzés:

  1. Szívesen olvasnék a gnome verziójáról is ilyen bevezetőt ;)

    VálaszTörlés
  2. Ubuntu "mérgezettként" kipróbáltam most az elementary-t,
    http://elementaryos.org/
    pont azokat a beállításokat nem egyszerű elvégezni, amivel egy magam fajta kezdő össze tudja kócolni az Ubi-t. Nagyon tetszik. Nem vagyok Unity párti talán ezért is.
    Kipróbálom ezt a PCLinusOS-t, amit írtál nekem sokat mondónak tűnik.

    VálaszTörlés
  3. Szívesen kipróbáltam volna VirtualBox-szal, de sajnos boot alkalmával a grafikus képernyőn a KDE ikon után megjelenése után pár másodperccel csak elsötétedik a kép, és lefagy a virtuális masina... :(

    VálaszTörlés
  4. jó elindítottam a live módban h kipróbálom, de felhasználónevet és jelszót kér és sehol nem bukkantam rá mit kellene megadni :S

    VálaszTörlés
  5. Brandon!

    Nekem nem kért semmilyen jelszót vagy hasonlót, de az esetek nagy részében a felhasználónév és a jelszó root szokott lenni.

    István!

    Én próbáltam többféle disztró alól is VB-ban, de hasonlót nem tapasztaltam.

    VálaszTörlés
  6. hmm tegnap letöltöttem a gnome verziót, ma meg már nincs fenn a hivatalos oldalon

    VálaszTörlés