2012. szeptember 29., szombat

Slackel- Erős alapokra helyezve

Úgy gondolom a Slackware sokaknak ismerős, bár talán kevesebben használják mint néhány évvel ezelőtt. Hogy mi lehet az okok mögött az én sem tudom pontosan, maximum találgatni lehet. A most bemutatott disztribúció teljes mértékben a Slackware-re épül. Azonban fő célja, hogy az alap disztribúciót "ehető" formában tárja elénk. Úgy gondolom ez egészen jól sikerült a fejlesztőknek. Remélhetőleg megőrízte stabilitását, ami miatt megérte használ az ős Slackware-t.


Slackel telepítése

Akit érdekel a disztribúció, az letöltheti innen: http://sourceforge.net/projects/slackel/files/

Azt fontosnak tartom megjegyezni, hogy a telepítés folyamata nem grafikus, ennek ellenére el lehet vele boldogulni. Minimális angol tudás persze kell hozzá,de nem vészes.

Bootolás után kezd életre kelni a rendszer.



Az első képenyőn a telepítés módját választhatjuk ki. Aki virtuális gép alatt próbálja ki, annak megfelel az automata telepítési mód.



Válaszd ki melyik lemezt particionálhatja.



Erősítsd meg biztosan törölni szeretnéd-e a lemezen lévő adatokat.



Formázás és particionálás folyamatban van.





Válaszd ki a telepítési forrást.



Telepítés előtt még le kell ellenőrizni a lemezt.





Telepítésnél háromféle módból választhatsz. Lehet egy nagyon alap rendszert felépíteni és van a teljes is, meg a kettő között.



Az installálás nekem viszonylag hosszú ideig tartott. Persze kivártam.





Készíthetsz boot pendrive-ot, ha erre van igényed. Én most kihagytam.



Valószínűleg feltűnt, hogy a Slackel LILO-t használ. Ezt túl sok helyen már nem láttom, mert sokkal elterjedtebb a GRUB. Válaszd ki hová szeretnéd telepíteni a LILO-t.







Igény szerint kiválaszthatod mi alapján legyen beállítva a rendszeróra. Meg kell adnod az időzónát is.





Válaszd ki a rendszer nyelvét.



Apróság, de még is fontos lehet a numlock gomb aktiválása. Érdemes engedélyezni.



Az Ibust (nem a magyar utazási iroda :-)) nem kértem.



Jelszó megadása következik.



Felhasználói fiók létrehozása.





Végre vége. Már csak újra kell indítani a rendszert.



Slackel használata

Sikeres telepítés után ez a kép fogad bennünket. Szép, ugye?



Hagyományos KDE kép fogad bennünket, semmi meglepő nincs a menüstruktúrában sem. Benéztem a beállításokba. Elvileg van magyar nyelv, de azt már nem telepítettem fel.









Ami engem mindig érdekel, az a csomagkezelő. A Slackelt (is) talán jobb terminálban kezelni, de gondolni kell a kezdőbb felhasználókra is. Erre ékes példa a Gslapt. Nem derült ki mennyi csomag érhető el, de használata elég könnyűnek bizonyult. Belenéztem a tárolókba is.
A frissítés és a csomagok letöltése gyors volt. Könnyű volt keresni a csomagok között.









Szerencsére a multimédiával nem volt problémám, alapból ment.




Vélemény

Habár nem teszteltem túl sokáig a rendszert, arra azért gyorsan rájöttem, hogy egy kezes és gyors disztribúciót választottam ki. Ami zavart, hogy írás közben a z és y fordítva működött, de valószínűleg a billentyű kiosztás nem volt magyarra állítva. Alapból elég sok csomag telepítve van, de nekem még így is hiányzott néhány. Ezeket nem találtam meg a Gslapttal sem. Remélhetőleg extra tárolókkal orvosolható a hiba.

Szinte minden disztribúcióban megvan alapból a LibreOffice. Sajnos ezzel itt nem találkoztam. Volt helyette valami fapados szerkesztő. Nem jött be.
Úgy gondolom, a Slackel egy általános felhasználású disztribúció. Megvan benne sok minden, ami kellhet az induláshoz. Talán nem feltétlenül kezdőknek javasolnám, elsődlegesen a szöveges istaller miatt. Aki ezen átrágta magát, annak kezes bárányként viselkedik.

Összehasonlítva más népszerű disztribúciókkal, van még mit csiszolni/csinosítani rajta, de itt valószínűleg a stabilitás volt a cél nem az eyecandy mint pl. egy Sabayonnál.
Amennyiben lecserélik a Lilo-t, akkor egészen ki leszek vele békülve. :-)

2 megjegyzés:

  1. Engem a Live mod hiánya zavar igazán. Igy nem tudom tesztelni, viszont az élesrendszert teszt kedvéért nem cserélném le.

    VálaszTörlés
  2. Live valóban jó lenne, de sajna az nincs. A mostani elérhető disztrók többségében azonban megtalálható.

    VálaszTörlés