2013. április 15., hétfő

Cinnarch- Arch Linux új köntösbe bújva

Mindenről az Arch tehet. Mert létrehozott egy meglehetősen stabil, gyors és könnyed disztribúciót. Azóta kijött pár verziója, amik már inkább a kezdő(bb) felhasználók felé kacsingatnak.

A Cinnarch, mint az a nevéből is kiderül Cinnamon asztali környezetet használ. Természetesen telepítés után másokat is kiválaszthatunk. Úgy vélem túl sok szót nem fecsérelnék az alapok bemutatására, mert az megegyezik az Arch-al. Amiben jelentősen különbözik az pedig a grafikus telepítő varázslója. Egyelőre még alfa verziós, így óvatosan kell vele bánni. Lássuk a telepítést!

Cinnarch (2013.04.05) telepítése

Ki kell hangsúlyoznom, hogy a Cinarch ezen változata még nem végleges, hanem béta verzió. Éles rendszerre nem javasolt a telepítése.
A képfájl letölthető innen.

Cinnarch betöltés közben

A boot menüben kiválaszthatod mit szeretnél csinálni. Válaszd az első menüt.





Login után rögtön el is indíthajtuk a telepítő varázslót. Mert hogy itt ez a lényeg, meg a grafikus verzió. Elsőként a nyelvet kell kiválasztani.



Ezen a képernyőn azok a minimum feltételek szerepelnek, amik szükségesek a telepítéshez. Mehetünk is tovább.


Fontos rész a particionálás. Mivel csak virtuális részen próbálkoztam, így letúrtam az egész lemezt. Lehet neked nem ez lesz a jó megoldás.


Miután készen van a kiosztás, már csak telepíteni kell. Kattints az install now gombra.


Közben még azért be kell állítani melyik a megfelelő időzóna. A rendszer a nyelv alapján ezt automatikusan kiválasztja.


Billentyű kiosztás kiválasztása.


Létre kell hoznod egy felhasználói fiókot.


... és folytatódik a telepítés. Közben szép háttérképeket és disztribúció jellemzőit láthatjuk.






Telepítés befejeződött. Indítsd újra a gépet!



Cinnarch használat közben

Újraindítás után be tudsz lépni a felhasználóneveddel és a jelszóval. Az opciók alatt tudsz nyelvet és asztali környezetet váltani.


Belépés után egy kissé puritán kép fogad, de ezt háttérképpel fel lehet dobni. A menükbe csak futólag néztem bele. Enyhén szólva csalódás volt, hogy mennyire kevés program van telepítve. Nem mintha nem lehetne bővíteni, de olyan érzésem volt, mintha egy Red Hat lenne a kezem alatt.


Úgy gondolom a beállítások menü magért beszél. Mivel Arch az alapja, így jobb a config fájlokban turkálni és ott állítgatni ami kell. 


Az egyik vesszőparipám a csomagkezelő. Megnyitás után elképedtem. Na nem a szépségén és az átláthatóságán. Remélem ezen azért csiszolnak még a fejlesztők valamicskét. Mert ráfér. Egyébként jobbra fent látszik, hogy cirka 6000 csomag érhető el. Valószínűleg ezt nagyon bővíteni nem lehet.
Amíg nem rendeződik a helyzet, addig javaslom a terminálban való telepítést. Gyorsabb és egyszerűbb. Csak meg kell tanulni a megfelelő parancsszavakat.


Másik mánia a multimédia. Szerencsére van Flash és a kodekek is rendben vannak, így a YouTube is ment.



Vélemény

Megpróbálok finoman fogalmazni. Nem voltam elájulva és talán többet vártam. Valószínűleg a fejlesztők még sokat dolgoznak a Cinnarchon, de kezdet elég rögös lett.
Ami mellette szól, az a gyors működése és a rolling kiadás.

Ami nem tetszett benne, hogy a magyar nyelv és billentyűzet kiosztás ellenére sem tudtam ékezetes betűket kicsiholni. Kevésnek találtam az alapból telepített csomagokat és az elérhetők száma is lehetne nagyobb.
A beállítások grafikus megjelenítését is kellene még bővíteni. Mivel az Arch-ra épül, így a hibák kijavításáig érdemes szinte minden lényegesebb beállítást parancssorból elvégezni.
Azért sok sikert és kitartást kívánok a fejlesztőknek!

4 megjegyzés:

  1. Egyébként pont a héten volt hír, hogy a Cinnarch is normál GNOME-ot fog szállítani, és dobják a Cinnamont.

    VálaszTörlés
  2. Cinnamoon -ról olvastam még régebben, hogy teljesítmény beli hibái vannak, és a gnome veri ezen a téren. Bár ezt nem állítom biztosan. :)

    VálaszTörlés
  3. Én meg még azt is olvastam, hogy lehet, hogy el is hagyják a Cinnarch-nevet, mivel már nem lesz Cinnamon... Amúgy, ha már Arch alapú disztró, akkor ott van a Manjaro is. Sőt, talán népszerűbb is, mint a Cinnarch.

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok.
    En novembertol kovetem a Cinnarch fejlődését.
    Minden fontosabb részletről be is számoltam a blogomban. http://i-sty.nyarad.ro/
    Ahogy látod nekem működnek az ékezetes magyar betűk. Ahogy értettem erre panaszkodtál.
    A kevés csomagra mi (az ős(ebb) tagok) is panaszkodtunk a fejlesztőnek, de azt mondta csak azokat a csomagokat telepíti amelyeket a legszűkségesebbek. A fő cél az volt, hogy egy CD-re férjen el a disztró, ami sikerült is.
    Van GUI-s csomagkezelője, PacmanXG-re hallgat. Ott akarcsak UBUNTU-kban lehet telepíteni akárhány csomagot.
    Az első bekezdésssel nem értek eggyet, hogy az Arch a kezdő felhasználok felé kacsingat.
    Kétség kívűl próbálnak egyszerűsíteni, hogy mindenki számára elérhető legyen, de én haladó linux fan-oknak ajánlanám.
    És valóban, hogy megszűnik a Cinnarch név. Erről van egy cikkem az oldalamon abban részletesen levan írva miért. Dióhélyban megszűnt a Cinnamon támogatás, így a Cinnarch NÉVNEK is befellegzet. Remélhetőleg lesz folytatás más név alatt.

    Köszönöm,
    I-sty

    VálaszTörlés