2014. december 26., péntek

Antergos- Arch linux fogyasztható formában

Az utóbbi időben én is ráéreztem az Arch alapú disztribúciók ízére és előnyére. Most az Antergost, ezt a spanyolok fejlesztette disztribúciót vettem górcső alá. Eredetileg Cinnarch volt a neve, vagyis a Cinnamon asztali környezet volt az alapértelmezett. Később más irányt vett a fejlesztés és most már a GNOME 3 az alapértelmezett. Ettől függetlenül más asztali környezettel is telepíthető. Ami a lényeg, hogy rendelkezik grafikus telepítővel, így kezdők is bátran belekóstolhatnak. Aki szeretne egy olyan disztribúciót amit csak egyszer kell feltelepíteni (jó esetben) és mindig ropogós, friss csomagokat használhat, akkor az Antergos jó választás lehet.



Antergos telepítése


Miután letöltöttem a lemezképet betöltöttem a virtuális gépbe és elindítottam.



Tetszett a telepítőben, hogy szabad választást ad. Persze ez a legtöbb esetben így van. Hardcore felhasználóknak, vagy akik már pakoltak fel Arch linuxot, az bátran választhatja a szöveges telepítőt.


Első a nyelv kiválasztása volt. Szerencsére "beszélni magyar", mint az Arch alapúak többsége. Hála a fordítóknak. :-)


A telepítő leellenőrzi a szükséges minimumot. Ezt a legtöbb gép bőven túlteljesíti.


Időzóna, hely kiválasztása.


Itt tudod beállítani a billentyűzet kiosztását.


Szintén plusz pont az Antergosnak. A legtöbb disztribúció külön kínálja fel az asztali környezeteket. Nem árt megemlítenem a Manjaro-t, ami azért Archra épül, de nem teljesen kompatibilis vele. A Manjaro pl. hivatalosan csak az Xfce-t, a KDE-t és a Net kiadást. A többinek a támogatása közösségi alapú.
Nos, az Antergos telepítőjén mind rajta van és mind hivatalosan támogatott. Tehát itt az Antergosnak áll a zászló. Választhatsz a GNOME3, a KDE, a Cinnamon, MATE, Openbox  és Xfce.


Most a Mate mellett döntöttem, így ennek a szolgáltatásait kínálta fel a rendszer. Mindenki maga dönti el mit kér, a kapcsolókat ki és  be állásba lehet kattintani. A nyomtatás, a tűzfal és a betűkészletek midenképp kellenek.


A tovább nyílra kattintva még előugrik egy-két információs ablak.



A lemez felosztásával most nem sokat bajlódtam. Használhatsz LVM-et és titkosítást is.


Mielőtt továbbmennénk még meg kell erősítenünk ezt. Duplán.



Felhasználói fiók létrehozása. Aki egyedül használja a gépet, annak mehet az automatikus bejelentkezés is.


Eljutottam a tényleges telepítéshez. Ez egy kissé sokáig tartott. Legalábbis egy LinuxMint-hez képest.



És végre újra indíthattam a gépet. 



Antergos használat közben



Rögtön ráugrottam a beállításokra. Egy kissé Opensuse érzésem volt. Mindent látni és nincs túlzsúfolva.



A multimédia kodekekkel nincs gond...


A menü gyorsan és egyszerűen működik. Persze a Mate nem a lassúságáról híres. Azt meg kell jegyeznem, hogy más disztribúciók sokkal több csomaggal kényeztetik el az embert. Szinte dúskálni lehet a mindenféle jóban. A kevés előre telepített alkalmazásnak ott az előnye, hogy nem nagyon kell törölgetni a fölös dolgokat.
Irodai csomagot nem találtam, azt külön kellett installálni. Böngészőnek Chromium van, ez nem rossz.





Amint látható nem egy memória éhes jószág. 300 megával beéri alapjáraton. Egy másik cikk szerint a KDE 430, míg a GNOME 410 megát eszik. Ez nagyon jó. Nekem most a Manjaro Cinnamonnal 600-nál jár. Amúgy ez a kedvencem. Mármint a Cinnamon.


Az Antergosnak is van grafikus csomagkezelője, ez a PacmanXG, ami egyelőre béta állapotú. Ettől függetlenül működik, de persze előfordulhatnak vele kisebb malőrök. Összehasonlítva a Manjaro-val,ez sokkal komplexebb és azt  kell mondjam több dolgot lehet grafikusan beállítani. A legtöbb lényeges dolog megtalálható benne. Megint csak +1 az Antergos javára.Megkereshetjük vele a leggyorsabb kiszolgálót, frissíthetünk vagy éppen downgrade-elhetünk.
AUR-al együtt kb. 7000 csomagot kínál.






Összegzés

Az Antergos nem okozott csalódást, nagyjából azt kaptam amit vártam. Mióta kijött az Arch linux, azóta egyre többen próbálják ki és elégedettek vele. Azonban kell valami a kezdőknek is. Ilyen lehet az Antergos, amivel nem kell szenvedni, könnyű telepíteni. A Manjaro-hoz hasonlóan Live módban minden hardvert simán felismert. A wifi rögtön látszott, jelszó beírás után tudtam csatlakozni. Nagyon nem akarok összehasonlítgatni, de több pont jár az Antergosnak mint a Manjaronak. Mintha a fejlesztők jobban odatették volna magukat azért, hogy bárki könnyedén használja. Több olyan apróság van, amivel gördülékenyebb a használat. Emellett teljesen kihasználja az Arch előnyeit, nem csak ahhoz hasonló.   

1 megjegyzés: