2015. október 14., szerda

Arch vs. Gentoo



Azt szeretném kérni tőletek, hogy osszátok meg a többiekkel tapasztalataitokat az Arch-al és a Gentoo-val kapcsolatban. Egészen pontosan arra lennék kíváncsi, ti miért váltottatok egyikről a másikra, mi nem volt jó abban amit használtál. Írd meg a jelenlegi rendszer pozitívumait is. A két nagy disztró alatt persze értem a Manjarot, Antergost, Sabayont, tehát az Arch és Gentoo alapú disztribúciókat is. Sokat lehet ezekből a hozzászólásokból tanulni és talán ötletet adni, ha valaki bizonytalan. Köszönöm!

1 megjegyzés:

  1. Szia Ragazzo!

    Akkor én most meg is nyitnám a hozzászólás topicot. :)
    Elsőnek is, örülök, hogy a kérdés felvetődött, hiszen mára elég szép nagy számmal találkozhatunk gentoo és arch alapú distrókkal, illetve a "kezelhetőségük" valamennyit javult az elmúlt évekhez képest.
    Nemrégen sima Arch rendszert használtam. Köszönhetően az Architect Linux csapatnak és Carl Duff-nak, ez a telepítő mára elég elterjedt lett. Ennek az elődje az Evo Lution Arch volt, esetleg hátha valakinek mond valamit a név. :)
    A régi Arch telepítő scriptet hozták vissza, bár állítólag ezzel egy időben el is rontották az Arch Linux „feelingjét”. Nem tudom, számomra nagyon nagy pozitívum lett ez a segédlet.
    A telepítés menete több pontból tevődik össze.
    Számomra a particionálási résznél volt kis „gubanc”, hiszen több opció közül választhatunk mint például bios/mbr, uefi és hasonló társaik. Ezt mindenki magának kisérletezze ki, hogy melyik beállítás lenne az ideaális.
    Külön plusz pont, hogy a beállítások végén, több asztali környezet közül is választhatunk, plusz a hozzátartozó kiegészítők is települnek.
    Nagy piros pontot adnék még neki mert a dhcpcd és wifi beállításokat is hozzá rendelhetjük ami nagyon fontos szerintem illetve a grafikus kártya beállításokat is megemlíteném.
    Igen míg el nem felejtem! > az elején lehet választani sima és LTS kernelek közül is. A sima kernelek a telepítő szerint az újabb gépekhez kellenek míg az LTS kernelek a régebbi gépekhez valók. Az utóbbi „támogatottsága” nagyobb és állítólag stabilabb is.

    Tapasztalat:

    Komolyan mondom, „betyár” gyors a rendszer. Az eddigi leggyorsabb amivel találkoztam. Én személy szerint XFCE párti vagyok mondjuk ez is lehet az alapja a gyorsaságnak. Alapértelmezett alkalmazások csak is azok találhatók meg benne amit a telepítő az adott asztali környezethez feltett.
    Videokártya, hangprobléma egyáltalán nem volt. Nyomtatót még nem üzemeltem be alatta de szerintem azzal sem lenne probléma. A cserélhető meghajtók és eszközök is rendesen működtek .
    Ennyi „fényezés” után jöjjön egy „kis hiba”. Ez csak is saját idiótaságomból adódott, hiszen a 4.1.6 -os kernelt frissítettem 4.2.x -re ami valami oknál fogva, újraindítás után egyszerűen nem akarta a wifi kártyám driver-ét „beizzítani”. Most mi legyen, gyorsan segítséget kértem, és egyben meg is tanultam hogyan kell a kernel-t visszafejleszteni ha valamit elrontottunk volna. Így visszakaptam a régi 4.1.6-ot.
    A mindennapi alkalmazások mint a többi distrón itt is működtek. Zene lejátszás, internetezés, filmnézés, képnézegetés stb.
    Az Arch Linux egyik nagy előnye még az AUR. Itt a felhasználók saját kezüleg készitenek csomagot az adott rendszerhez amik szigorú ellenőrzési folyamatok után kapnak csak helyet a tárolókban. Számos alkalmazás megtalálható ami a core, community, testing tárolókban esetleg nincs meg. Ezt a yaourt-tal együtt tudjuk használni.

    Előnyök:

    gyors
    precíz csomagkezelő (pacman)
    rolling kiadás
    számos kiegészítő alkalmazás az AUR-nak köszönhetően
    nagy közösségi támogatottság
    Wikipedia-bázisa nagyon nagy
    saját személyre szabható

    Hátrányok:
    kezdők számára „necces”
    figyelni kell a frissítési folyamatokra
    olvasgatni kell utána olykor rendesen…:)
    nincs grafikus szoftverkezelője, csomagkezelője (utólag lehet telepíteni)

    Dióhéjban ennyi. Esetleg akinek zavaros lenne így elsőre azoktól bocsánatot kérek. Netán ha valamit rosszul írtam volna, javítsatok ki nyugodtan.:)

    Köszönöm a figyelmet!






    VálaszTörlés