2011. július 30., szombat

Linux régebbi gépekre 1. - Peppermint OS

Nemrégiben megkeresett egy ismerősöm, aki régebbi kevés memóriával rendelkező gépére szeretett volna valamilyen linuxot feltenni. Eddig XP volt a gépen, de már fagyott is és elég lassú volt minden rajta. Nem nagyon használta másra csak böngészés, szövegszerkesztés és néha képretusálás. Végig gondoltam mit lehetne neki javasolni, és a Linux Mint LXDE-re esett a választás. Több oka is volt, egyrészt minden szükséges program és kodek telepítve van alapból, másrészt nem igényel nagy erőforrásokat.

Talán ez adta az ötletet, hogy elindítsak egy rövidebb sorozatot, ami a gyengébb gépekkel rendelkezőknek segíthet a disztribúció választásban. Úgy egy évvel ezelőtt már boncolgattam a témát, mégpedig netbook-hoz kerestem megfelelő disztribúciókat. Amiket akkor teszteltem azok kifejezetten netbook-hoz lettek kifejlesztve.

Az első jelentkező nálam a Peppermint OS volt. Alapját a most is nagy népszerűségnek örvendő Ubuntu adja. Ami a memóriaigényét illeti, megelégszik 512MB alattival is.
Mindenképpen gyorsnak mondható, de ez betudható annak is hogy nem KDE vagy GNOME asztali környezetet használ. Lássuk a telepítését.

Peppermint telepítése

A Peppermint honlapjáról tudjuk letölteni a megfelelő ISO-t. Elérhető 32 és 64 bites kiadásban egyaránt. Én a 32 bitessel próbálkoztam. Link: http://peppermintos.info/dl2/Peppermint-Two-i386-06052011.iso
Miután kiírtad bootolj be róla és válaszd a telepítés menüt. Ha előtte azért szeretnéd kipróbálni akkor válaszd a live módot. Én nem ezt tettem.


Az első a nyelv kiválasztása. Az egész telepítő varázsló szinte teljes egészében megegyezik az Ubuntuéval.


A telepítő figyelmeztet az internet szükségességére, hiszen onnan húzza le a friss csomagokat.



Merevlemez particionálása. Mivel csak ezt akartam rátenni, így meghagytam az automata kiosztást.



Billentyűzet kiosztása. Közben a képernyő alsó részén látható, hogy a telepítés már javában zajlik.



Még meg kell adnod a helyes időzónát is.



Létre kell hozni egy felhasználói fiókot.



Folytatódik a telepítés, közben a Peppermint előnyeit ismerhetjük meg a slide-okról. Ez bevett szokás más disztribúcióknál is.



Pár perc múlva végeztünk a telepítéssel, újra kell indítani a gépet.



Újraindítás után logolj be a felhasználóneveddel és jelszavaddal.



Így néz ki az asztalod. Puritán, de nekem bejön a háttérkép.



Menük és programok

A menük felépítése logikus és egyszerű. Nem mondhatnám, hogy túl sok program telepítve van, de azért el lehet indulni valahogy.



Irodai csomagból nincs fent a LibreOffice, de a kevés memória miatt nem is biztos hogy baj. Helyettesíti a Google Dokumentumok, ami online szövegszerkesztésre ad lehetőséget.



Az internet elérésére ott a gyors és kis erőforrásigényű Chromium. Több, a Google által készített program is megtalálható. Ez is azt szolgálja, hogy minden szükséges dolgot a weben végezzünk el ezzel is csökkentve az amúgy is gyenge processzor leterheltségét nem beszélve a kevés memóriáról.


Multimédiás alkalmazásokbül is található néhány. Itt kell megemlítenem, hogy a Flash lejátszás alapból megy. Ez dícséretes.



A képek szerkesztését is weben kell elvégezni.


Belenéztem a csomagkezelőjébe is, ami a jól megszokott Synaptic. Nem tévedés, több mint 30 000 csomag érhető el. Kíváncsi voltam használ-e a Peppermint valamilyen saját csomagokat. Természetesen van egy ppa tároló a csomagok részére.



Vélemény

Habár rövid ideig használtam a Peppermintet, engem meggyőzött. Nem igazán tudok negatívumokat felsorolni. Apró dolog, de meg kell említenem. Mivel a disztribúció igen nagy mértékben webes alkalmazásokra épít, így ez egyben sebezhetősége is. Persze azért nem olyan mint a Google Chrome OS, mert itt tárolóból szinte mindent felpakolhatsz ami kell. Az internetelérés pedig így 2011-ben gyakorlatilag mindenhol hozzáférhető valamilyen módon.
LibreOffice-t hiányoltam egy kissé, valószínűleg nagyobb memóriaéhsége miatt nincs alapértelmezetten telepítve. Elég gyors és viszonylag kevés memóriával is beéri. Kezdőknek is javasolható mert könnyű telepíteni és használni is. A frissítésekkel sem lehet gond mert automatikusan települnek. A felhő alapú alkalmazások pedig megkönnyíthetik az életünket.

2 megjegyzés:

  1. Jó kis disztró, főleg, hogy van belőle 64 bites kiadás, ráadásul gyorsabbnak is tűnik mint a Lubuntu. A rendszer indítása mindenképpen gyorsabb, ez a legészrevehetőbb.

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek. Én is azon hezitáltam lassú gép esetében hogy WattOs vagy Peppermint Ice. A WattOs mellett döntöttem, mert az asztallal és ikonjaival jobban meg voltam elégedve.

    És bár már nem használok lassú gépet, ha még egy peppermint sem menne el akkor csakis Puppy Jöhetne szóba, mert nem rajongok a puritán megoldásokért és az LXDE a legjobb kompromisszum a könnyű ablakkezelő, és a használhatóság terén.

    Érdekességként megjegyzem, hogy a telepítést nem igénylő Magyar SLAX KDE 3.5 verzióval ugyanilyen gyors még pentium 3 gépen is. Betudható annak, hogy a Stabil de még régi gépekre kihegyezett Slackware 12 az alapja. És talán azt ecsetelnem sem kell, hogy ha választható a KDE 3.5 és az LXDE, akkor a KDE sokkal testreszabhatóbb, és jobban hasonlít egy XP windowsra.

    VálaszTörlés